Internet według Doroty, czyli stronniczy przewodnik po ciekawych stronach WWW
Blog > Komentarze do wpisu
Dlaczego Anglicy jeżdżą lewą stroną?

Jak się jeździ na świecie: odcienie czerwonego to prawostronni, niebieskiego - lewostronni

No właśnie - dlaczego Anglicy jeżdżą lewą stroną a my prawą? Skąd to się wzięło?
Na początek rzut oka na pewną mapę. Kolorami zaznaczono na niej "driving orientation" dla wszystkich kontynentów (no przesadzam, Antarktydy tu nie ma, ale kto by się tam przejmował zasadami ruchu, pingwinom to zwisa).
Widać miażdżącą przewagę "prawostronnych" (World Standards przelicza to na liczbę mieszkańców, ciekawe porównanie). Po lewej jeżdżą głównie (ale nie wyłącznie) Brytyjczycy i kraje które niegdyś były ich koloniami (w tym Indie, Australia, państwa z pd-wsch Afryki). Ale uwaga: okazuje się, że brytyjsko-kolonialne wytłumaczenie jest mylące. To nie oni zwariowali, większość krajów w przeszłości jeździła lewą stroną (od starożytności) a potem przeszła na prawo. Bo: noszono szable przy lewym boku (jadąc konno lepiej było mijać się prawym), ruch lewostronny był wygodniejszy dla dawnych wozów (woźnica siedział wtedy po prawej stronie kozła bo tak łatwiej kontrolował drogę i swobodnie machał batem). Ale już dla wielokonnych zaprzęgów wygodniejsza i pozwalająca na łatwiejsze manewrowanie była jazda prawą stroną. I tak ok 18 wieku narodziła się w Europie "nowa tradycja". Jej orędownikiem stała się Francja, spopularyzowałą tą modę zwłaszcza za Napoleona (gdzie doszły wojska, tam i prawostronność). Ciekawe są polityczne, antybrytyjskie głównie podteksty tej zmiany. Francuzi to wiadomo, zawsze lubią zrobić coś inaczej niż Brytyjczycy; tak samo wyzwalające się brytyjskie kolonie od razu zmieniały zasady ruchu by podkreślić swoją niezależność (np. USA).
Ciekawe, że i my byślimy długo lewostronni, znaczy tak długo, jak zaborcy zarządzili. W Galicji najdłużej, aż do 1918 (my tu na południu tacy bardziej powolni jesteśmy). W zaborze rosyjskim i pruskim poszło szybciej.
Szwecja dopiero w 1967 roku dołączyła do "prawych", rok później Islandia. Brytyjczycy też myśleli o zmianie w latach 60-tych, ale część społeczeństwa omdlała na samą myśl o zburzeniu Tradycji, i pomysł poszedł się paść na pastwisko.
sobota, 05 maja 2007, dogin
Komentarze
2007/05/06 23:44:30
"Brytyjczycy też myśleli o zmianie w latach 60-tych, ale część społeczeństwa omdlała na samą myśl o zburzeniu Tradycji, i pomysł poszedł się paść na pastwisko."

ale wraca. niedługo polscy kierowcy angielskich autobusów o godzinie W powiedzą 'teraz !' i zjadą na prawą stronę.
-
2007/05/07 00:22:16
...no to się zderzą z hinduskimi kierowcami brytyjskich taksówek :-)
-
2007/05/07 12:36:32
Pozdrowienia z lewostronnej Australii.
Anka:)
-
2007/05/08 10:28:42
z tymi szabelkami to racja
bezpieczniej było :)
-
2007/05/08 13:13:28
a co z środkiem, bo sa tacy co jada środkiem a linia przerywana między koła
-
2007/05/08 13:25:00
skuza, ale dlaczego niektóre kraje (vide Chiny) są fioletowe?
-
2007/05/08 15:16:34
@michal_ludwik - w linku są opisane kolory, fioletowe miały mieszany system a teraz prawostronny.
-
2007/05/08 22:13:19
ciekawe wyjaśnienie, szczególnie historia ruchu lewo i prawostronnego. pozdrawiam.
-
2007/05/08 22:58:51
sorki ale z tymi szabelkami to przesada. lewostronny ruch narodzil sie w starozytnosci a wtedy szabelek nie mieli ajesli juz to krotkie miecze wiec to nie stanowilo problemu. ruch lewostroony bierze sie z tego ze piewsze "prawa drogowe" nadawali rzymianie a oni na swoich traktach (drogach - tych co zawsze prowadziły do rzymu) co kilkadziesiat metrow ustawiali wysokie kamienie zeby ludkom na konika latwiej bylo wsiac lub jakiegos innego osiolka a ze z konmi bylo juz tak jakos przyzwyczajone ze wsiada sie na niego z lewej strony (choc kazdego mlodego konika mozna nauczyc wsiadania z prawej) ale tradycja zrobila swoje. oczywiscie mozna bylo wprowadzic ruch prawostronny ale to by oznaczalo ze po kazdym wsiadaniu na bydlecie tzeba by bylo zawracac na drodze co jets nadwyraz kolizyjne i zbyteczne. i tak wlasnie powstala zasada ruchu lewostronnego. i paradoksalnie ten ruch jest bardziej naturalny dla ludzkiego organizmu (zrobiono badania naukowe na ten temaci) - miedzy innymi dla tego na radzie skrecamy w lewo! a nie wiem czy wiecie ze rondo jest najbezpieczniejszym skrzyzowaniem jednopoziomowym - kolejne dane z badan. a co do wprowadzenia ruchu prawostronnego to najzwyczajniej w swiecie panstwa chcialy sie jakos odrozniac od dominacji brytyjskiej. najbardziej przyczynil sie do tego rzeczywiscie mister napoleonik - w tn sposob akcentowal swoja wladze - podobnie ze zmiana sytsemu prawa - to on wprowadzil powszechne prawo stanowione. :) w kontrze wobec systemu powszechnego owczesnie to jest prawa precedensu i zwyczaju. no a potem to juz bylo z gorki. pozdrawiam
-
2007/05/09 00:11:22
Dzięki za to uzupełnienie :-)
Dorota
-
2007/05/09 00:50:49
najprostsze wytłumaczenie jakie znam i jakie od dawna akceptuję jako sensowne - kiedyś jeżdżono po lewej stronie, by z ewentualnym wrogiem na drodze mijać się po prawej ręce - czyli tej, która trzyma broń.
-
2007/05/09 19:33:40
:-))) długo zastanawiałam się,



KOMU TO SŁUŻY????? ;-).

serdeczności
J

-
2007/05/14 11:38:35
Próbuję sobie wyobrazić, jakby wyglądał mój przejazd przez Rondo Babka w Warszawie, gdyby u nas był ruch lewostronny :)

PS, W wolnej chwili zapraszam do Warszawy: warszawa78.blox.pl (fotoblog)
-
2007/05/19 05:09:45
W Warszawie jakikolwiek byłby ruch - i tak wiadomo, że jeśli Policja kieruje ruchem - będą korki.

"Pingwinom to zwisa"... :D
-
2007/05/24 22:24:59
Witam – robie badanie o filmach
www.badanie.elvith.strefa.pl
-
2007/06/07 14:55:30
A może zmienimy sobie ruch na lewostronny. Ale żeby nie było zbyt dużego wstrząsu to zróbmy to stopniowo. Najpierw ciężarówki a w następnym tygodniu osobowe...
-
2009/01/09 22:47:25
A ja z kolei słyszałem, że ruch lewostronny to pokłosie średniowiecza. Miasta były zabudowane gęsto, wysoko i często z drewna. Oświetleniem podróżnych były zaś pochodnie, niesione rzecz jasna w prawej ręce. Ruch lewostronny pomagał trzymać płonące pochodnie dalej od ścian domów tym samym oddalając ryzyko pożaru.
-
2009/07/21 02:21:08
"ten ruch (lewostronny) jest bardziej naturalny dla ludzkiego organizmu (...) - miedzy innymi dla tego na radzie skrecamy w lewo! a nie wiem czy wiecie ze rondo jest najbezpieczniejszym skrzyzowaniem(...)"
Ale się uśmiałem z toku rozumowania. Przecież w krajach o ruchu lewostronnym na rondzie skręca się w prawo. I cała powyższa koncepcja dała w łeb!

A przy okazji, czytałem kiedyś gdzieś, że w Japonii ruch lewostronny został wprowadzony by zapobiegać częstym bijatykom pomiędzy samurajami gdy na wąskich uliczkach mijali się i stykali się mieczami. Trzeba przyznać, że katany to nie są krótkie mieczyki.